Rotax 912/914 AlertSB Checking of cylinderhead assy 2/3

Senast uppdaterad onsdag, 06 mars 2013

En tillverkningsdefekt på vissa Rotax cylindrar för 912 och 914 motorer, både certifierade samt ocertifierade "UL" modeller, kan medföra förhöjd oljeförbrukning genom läckage ut i insugningskanalen.

Rotax har därför gett ut ASB-912-062UL rev 1 / ASB-914-044UL rev 1 samt ASB-912-062 rev 1 / ASB-914-044 rev1 på kontroll av berörda serienummer.

EASA har även givit ut en AD om detta. ADn har något mildare krav på tid för åtgärd.
Notera: Sedan 01 Aug 2012utfärdar TSL inte längre LVDer på andra konstruktionsländers luftvärdighetsdirektiv som istället gäller direkt.

Senaste tid för åtgärd enligt EASA AD 2013-0055-E är det som infaller först av 5 flygtimmar eller 20 dagar.

Läs vidare i respektive ASB nedan för info om berörda serienummer och åtgärder:

EAA TD2013-1 Rotax ASB-912-062R1 och 914-044R1

EAA TD2013-1 Rotax ASB-912-062ULR1 och 914-044-ULR1

2017 Rotax 912/914 AlertSB Checking of cylinderhead assy 2/3.