Rev 2: Rotax 912/914 AlertSB Checking of cylinderhead assy 2/3

Senast uppdaterad lördag, 31 januari 2015

Revision 2 av Rotax 912/914 AlertSB Checking of cylinderhead assy 2/3

Ersätter direktiv EASA Emergency AD 2013-0055-E publicerat 06 mars 2013

 

En tillverkningsdefekt på vissa Rotax cylindrar för 912 och 914 motorer, både certifierade samt ocertifierade "UL" modeller, kan medföra förhöjd oljeförbrukning genom läckage ut i insugningskanalen.

Rotax har därför gett ut ASB-912-062UL rev 2 / ASB-914-044UL rev 2 samt ASB-912-062 rev 2 / ASB-914-044 rev2 på kontroll av berörda serienummer.

EASA har även givit ut en AD på detta.
Notera: Sedan 01 Aug 2012 utfärdar TSL inte längre LVDer på andra konstruktionsländers luftvärdighetsdirektiv som istället gäller direkt. D v s som nationellt direktiv vilket även innefattar dig som amatörbyggare.
 

Senaste tid för åtgärd enligt EASA AD 2013-0117-E är det som infaller först av 5 flygtimmar eller 20 dagar räknat från 31 maj 2013.

Läs vidare i Rotax ASB nedan för info om berörda serienummer och åtgärder:

BRP-Powertrain Alert Service Bulletin ASB-912-062R2 / ASB-914-044R2

 

2017 Rev 2: Rotax 912/914 AlertSB Checking of cylinderhead assy 2/3.