Att bygga ett eget flygplan – som man sedan dessutom ska flyga med – är faktiskt inte alls så konstigt som det först kan låta.
Idag är det lätt att glömma, men när de tidiga flygpionjärerna gjorde sina första flygningar, då gjordes detta i många fall med ganska enkla konstruktioner. Denna enkelhet har sedan flygets barndom varit mycket lockande och med tanke på flygets tjusning är steget att bygga ett eget flygplan ganska litet.
I mitten av 30-talet publicerade fransmannen Henri Mignet boken ”Le sport de l’Air” i vilken han beskrev konstruktion och byggnad av det lilla egenkonstruerade flygplanet ”Pou du Ciel”, Flygande Loppan. Världen drabbades av den s k Loppanfebern och överallt byggdes detta lilla flygplan. Nu var intresset för amatörbygge av flygplan väckt och även om Flygande Loppan på grund av mindre lämpliga egenskaper snabbt förlorade i popularitet, började det konstrueras och byggas flygplan i en allt större utsträckning.
”Pou du Ciel” och konstruktören Henri Mignet
Men amatörbygge – det låter farligt?!
Såhär skriver Nationalencyklopedin:
amatör (fr. amateur ’älskare’), person som utan att vara yrkesutövare ägnar sig åt en viss verksamhet, t.ex. en konstart eller en vetenskap.
Att ett flygplan är amatörbyggt betyder inte att det på något sätt är sämre eller mindre säkert än ett flygplan byggt av någon stor tillverkare som Cessna eller Piper. Flygplanen måste uppfylla samma grundläggande regelverk och det faktum att de byggs på fritiden är inte heller någon svaghet. Tvärtom tenderar många amatörbyggda flygplan att hålla samma eller högre kvalitet än massproducerade, tack vare att de är sprungna ur ett brinnande intresse och utan något som helst vinstkrav.
Många av EAAs medlemmar och funktionärer arbetar som flygmekaniker, flygtekniker eller flygingenjörer och för dem är flygplansbyggandet den perfekta fritidssysselsättningen. Dessutom bidrar deras yrkeskunnande till att EAAs verksamhet fortlöpande kan hålla en hög kvalitet.
OK – hur gör man då?
Ett flygplan är i grunden en ganska enkel teknisk konstruktion: I princip handlar det om ett par vingar som ger lyftkraft, en flygplanskropp att sitta i, några roder att styra med, ett landningsställ att starta och landa på och oftast en motor med propeller som hjälper till att dra fram alltihop genom luften.
Det finns idag ett stort urval av byggsatser och mer eller mindre förarbetade materialsatser till ett stort antal typer av flygplan att välja mellan. Dessutom finns rena ritningssatser och byggbeskrivningar till flera typer och där du måste skaffa allt material själv. Konstruktionerna sträcker sig från enkla aluminiumrörskonstruktioner som kan skruvas ihop på relativt kort tid till mycket avancerade plåt- eller kompositkonstruktioner.
Motorerna kan vara allt från enkla tvåtaktsmotorer på kanske 30 hk till avancerade motorer på många hundra hästkrafter.
Du bör därför ägna lång tid att studera marknaden, tala med byggare, besöka flygträffar och kanske rentav provflyga den typ du fastnat för. Det är viktigt att låta den här processen få ta sin tid. Det är ett stort beslut och under en lång tid kommer du att lägga större delen av din fritid och en hel del pengar på det flygplan du väljer.
En modern byggsats från Van’s Aircraft
När det kommer till formaliteterna måste du vara medlem i EAA Sverige och dessutom inneha ett byggtillstånd. Ansökan om byggtillstånd innehåller en beskrivning av vilket flygplan du tänker bygga, lite information om dig själv, var flygplanet skall byggas samt vem som ska vara kontrollant och eventuellt teknisk granskare (beroende av vad du tänker dig bygga). Ett uppvärmt personbilsgarage med bra belysning är alldeles utmärkt att hålla till i och ju närmare du har till bygglokalen desto enklare kommer allting att bli.
Det är ditt ansvar som byggare att kontakta en lämplig person som kan vara din kontrollant. Denne ska ha en gedigen kunskap om flygteknik, t ex vara flygmekaniker eller möjligen kanske en byggare som byggt ett liknande flygplan. Tekniske granskaren är ofta verksam inom flygbranschen samt har stor erfarenhet av att bedöma flygplanskonstruktioner och flygtekniska lösningar. Vi inom EAA hjälper givetvis till med att hitta lämplig kontrollant och teknisk granskare.
Under bygget för du dagbok över ditt arbete, kontrollanten tittar till dig under byggtiden så att allt går rätt till och när allt är klart utförs en besiktning av både kontrollant och EAAs regionala besiktningsman. Du kan då ansökan om ett flygutprovningstillstånd och efter genomförd flygutprovning, eventuell bullermätning samt upprättande av flyghandbok, slutbesiktigas flygplanet och du kan då få ett ordinarie flygtillstånd utfärdat. Under hela den här processen har du hjälp av din kontrollant och övriga funktionärer inom EAA Sverige.
Du har nu genomfört något som drygt 300 av EAAs medlemmar redan gjort, nämligen byggt ditt eget flygplan!
Framför dig har du nu många roliga och sköna timmar i luften – och med stor sannolikhet kliar det snart i fingrarna igen. Det är nämligen inte helt ovanligt att det första flygplansbygget följs av ännu ett. Och kanske ett till…
Vi vill med detta hälsa dig välkommen till en värld full av stimulerande utmaningar, trevliga människor och spännande teknik och vi hoppas att du får glädje och nytta av de övriga sidorna på denna webbplats!